Hogyan válasszunk iskolatáskát?

Miért fontos a jó iskolatáska?

Vizsgálatok bizonyítják, hogy a gyerekkori hátfájás hátterében nagyon gyakran a túl nehéz, vagy nem megfelelő iskolatáska cipelése áll. A vállra és a hátra nehezedő súly nem csupán kellemetlen a kisgyermek számára, de kifejezetten káros is. A terhelés kompenzálására a gerinc (oldalnézetben) normálisan meglévő görbületei megváltoznak, egyes izmok túlfeszülnek, míg mások megnyúlnak. Az állandósuló rossz tartás pedig a későbbiekben akár gerincproblémák kialakulásához is vezethet.

Különösen előnytelen az egy vállon hordott hátizsák, mivel a nem terhelt váll és háti oldal izomzata, valamint az elhajló gerinc megpróbálja kompenzálni az ellenoldali terhelést, ami egy erősen aszimmetrikus és természetellenes tartást eredményez.

A jó iskolatáska könnyű és kényelmes.

A jó iskolatáska kényelmes is.

A rosszul megválasztott, vagy túlságosan telepakolt iskolatáska nem csak a hát és a vállak fájdalmát okozhatja, de a nyakizmok túlfeszülése révén akár fejfájáshoz is vezethet.

Fontos ugyanakkor leszögezni, hogy a hát terhelése miatti fájdalom pihenésre gyorsan enyhül, így ha hosszantartó, nem szűnő fájdalomra panaszkodik gyermekünk, mindenképpen érdemes felkeresni a szakorvost.

Milyen a jó iskolatáska?

Mivel ma már az iskolatáskák választéka is rendkívül széles – akár minőség, akár ár tekintetében- igen nehéz a legmegfelelőbbet kiválasztani. Íme, néhány szempont, amit érdemes figyelembe venni:

  • könnyű anyag,
  • két darab, széles és párnázott vállpánt megléte, melyek hosszúsága állítható,
  • párnázott, merevített hátrész,
  • megfelelő méret – nem előnyös, ha a táska túl nagy (ideális esetben kevéssel a csípő felett van az alja, a teteje nem ér túl a tarkón, és nem szélesebb a gyermeknél),
  • praktikus megoldás, ha vannak a táskának kerekei, így sima talajon húzni is lehet,
  • előnyös, ha van derékpánt, így ugyanis a súly a medencére nehezedik, és nem a vállakat terheli. A derékpánt ezen kívül rögzíti is a táskát, ami így nem mozdul el, nem verdesi a kisgyermek hátát, ha siet, esetleg szalad.

Hogyan kell viselni az iskolatáskát?

A megfelelő iskolatáska megvásárlásán túl a pakolásnál és a táska viselésénél is érdemes odafigyelni néhány dologra:

  • a hátizsákot mindig mindkét vállon kell hordani,
  • a vállpántok hosszának beállításakor figyeljünk, hogy a táska ne lógjon le túlságosan,
  • pakoláskor érdemes a nehezebb dolgokat minél lejjebb és a testhez minél közelebb tenni,
  • a háthoz ne tegyünk éles, hegyes tárgyakat,
  • minél kevesebb könyvet, tárgyat cipeljen naponta a gyermek, amit lehet, hagyjon bent az iskolában,
  • felvételkor is figyeljünk a helyes technikára: nem csak karral kell dolgozni, hanem a térdeket behajlítva a testhez minél közelebb tartva kell felemelni a földről és felvenni.

Mikor túl nehéz a táska?

A hát- és vállfájás, és a gyermek kényelmetlen érzése mind arra utal, hogy a táska túl nehéz neki. Ha séta közben előre kell hajolnia, hogy megtartsa a súlyt, akkor is biztosak lehetünk benne, hogy túl nagy a terhelés. A maximális súly mértékéről a szakemberek is vitatkoznak, általában a testsúly 5-10, egyesek 10-20%-át tartják elfogadhatónak (ez egy 25 kg-os gyermek esetén is maximum 2,5- 5 kg-ot jelent!).